Gratis forsendelse på ordrer over 400 kr!

Welcome Rawfood - Protein og andet koststilskud af bedste kvalitet
MAG OSTEO
02 Oct

MAG OSTEO

Henrik Schimmel Knoglesundhed, Magnesium

UNIKKE FORDELE VED MAG OSTEO

  • Indeholder magnesium og vitamin D3 som bidrager til vedligeholdelse af knogle- og muskelfunktion.
  • Magnesium bidrager til at mindske træthed og udmattelse, samt optimal funktion af nervesystemet.
  • Optimal knogle- og muskelfunktion afhænger ikke kun af calcium. Derfor indeholder MAG OSTEO de essentielle vitaminer og mineraler, som er nødvendige for at optage calcium fra kosten.

MAG OSTEO er formuleret til at hjælpe absorptionen af kalk fra din kost og understøtte vedligeholdelse af din knoglesundhed. Det primære indholdsstof er magnesium, som i et kompleks med en række andre nutrienter danner grundlag for en synergieffekt til vedligeholdelse af sundt knoglevæv. MAG OSTEO er ikke blot et kosttilskud med en effekt som begrænses af kosttilskuddet i sig selv, men har også evnen til at understøtte optagelsen af næringsstoffer fra kosten - næringsstoffer, som er essentielle for knoglesundhed. 

Vi har længe hørt en masse om, hvor vigtig calcium er for vores knoglesundhed. Mere sjældent hører vi om, hvor kritisk den rette balance mellem calcium og magnesium er, samt at en synergieffekt mellem andre vitaminer og mineraler, heriblandt samt D-vitamin, K2-vitamin, vitamin B6, vitamin C, kalium, zinc og bor er nødvendig for vores knoglesundhed og vores generelle sundhed. 

Det handler ikke kun om at absorbere calcium gennem vores indtag af mad eller kosttilskud - for vores celler handler det i ligeså høj grad om at være i stand til at udnytte calcium til de rette formål såsom vedligeholdelse af et sundt knoglevæv. Dette kræver tilstedeværelsen af flere vitaminer, mineraler og sporstoffer. 

Mekanismerne for knoglesundhed er komplekse, men forklaringen kan gøres ganske kort. Vi giver dig muligheden for at få den korte version med de hurtige facts. 

PRAKTISK - SÅDAN VIRKER DET
Når pulveret mixes med vand, dannes det ioniske magnesium citrat som følge af en reaktion mellem magnesium carbonate og citronsyre. Udover magnesium indeholder MAG OSTEO også en række andre mineraler, spormineraler og vitaminer som kalium, zinc og bor, samt vitamin C, B6, D3 og K2. 

Indhold :
Magnesium (magnesiumkarbonat) 375 mg                              Surhedsregulerende middel (citronsyre fra non-gmo sukkerroer)                          Kalium (kaliumkarbonat) 300 mg                                                                              Vitamin C (askorbinsyre) 200 mg

Zinc (zinc picolinat) 10 mg
Bor (borsyre) 3 mg
Vitamin K2 (vitamin K2-MK7 trans. fra blomterekstrakt) 75 μg 
Vitamin B6 (pyridoxinhydrochlorid) 2 mg
Vitamin D3 (vegansk cholecalciferol fra lav) 20 μg

Naturlig citrus aroma
Stevioglycosider (E960) 

MAG OSTEO er specielt formuleret med henblik på en opretholdelse af en optimal knoglesundhed. Desuden er der yderligere sundhedsmæssige fordele ved at sikre sig nok tilførsel af de næringsstoffer, som du får med MAG OSTEO. Her fokuserer vi på, hvordan disse relaterer til vores knoglesundhed. 

 

Hvorfor skal jeg bruge Magnesium?

● Magnesium er et af de mest forekommende mineraler i kroppen, hvor 50-60% er lokaliseret i vores knogler.

● Magnesium er calciums “partner in crime”: Calcium skal bruge magnesium for at danne kompleks med fosfor i vores knoglevæv.

● Magnesium er nødvendig for omdannelsen fra inaktivt til aktivt D3-vitamin, samt at holde calcium ude af kroppens “bløde” væv - eksempelvis væv som vores blodbaner. 

Hvorfor vælge magnesium citrat? 

Der findes mange former for magnesium og magnesium-forbindelser. Magnesium citrat har adskillige gange vist sig at have en god biotilgængelighed og optagelighed (Ranade and Somberg 2001 ; Aydın et al. 2009) 

Sammenlignet med andre former for magnesium (eksempelvis magnesium oxid) har magnesium citrat vist sig at være letoptageligt (Walker et al. 2003 ; Lindberg et al. 1990) Magnesium citrat har i kliniske studier vist sig at have en positiv effekt på reguleringen af insulin- og blodsukkerkoncentrationer (Chacko et al. 2011) nødvendige for vedligeholdelse af vores knogler, men spiller også en afgørende rolle for vores generelle sundhed. 

Hvorfor skal jeg bruge Vitamin K2? 

●  Vitamin K2 fungerer som GPS for calcium: Det aktiverer
specifikke proteiner, som sørger for at lede calcium væk fra steder, hvor det ikke hører til i større mængder - eksempelvis vores blodårer.

●  Vitamin K2 arbejder tæt sammen med D3-vitamin om en optimal knoglemineralisering. Vitamin K2 stimulerer knogleopbyggende celler og begrænser aktiviteten af knoglenedbrydende celler (Schwalfenberg 2017) .

●  Mangel på vitamin K2 er associeret med mindsket knoglemasse, osteoporosis og øget risiko for knoglefraktur (Vermeer 2012; Schwalfenberg 2017) . 

Hvorfor skal jeg bruge Vitamin D3?

●  D3-vitamin er absolut essentiel for vores
sygdomsforebyggelse og knoglesundhed (Holick 2004)

●  D3-vitamin øger absorptionen af calcium fra tarmen, og
er afgørende for kroppens calcium- og fosforbalance.

●  Mangel på D3-vitamin er forbundet med lavere
knoglemineraldensitet og degenerering af vores skelet (Holick 2004) . Desuden er D3-vitamin vigtig for vores muskelstyrke og immunforsvar (Beaudart et al. 2014).

Hvorfor skal jeg bruge Kalium?

● Kalium er essentiel for basale cellulære funktioner, såsom at bringe næringsstoffer ind og ud af vores celler, herunder vores nerveceller og muskler (Gropper et al. 2016).

● Kalium bevirker, at nyrerne ikke udskiller for store mængder calcium (Catharine Ross 2014) , og dette kan betyde, at mindre calcium behøver at blive mobiliseret væk fra knogler (Office of the Surgeon General (US) 2010) . 

● Kalium arbejder sammen med K2-vitamin om at sikre en optimal knoglemineralisering, og et tilstrækkeligt indtag af kalium er også forbundet med optimeret knoglesundhed hos kvinder og ældre mænd (Tucker et al. 1999; Zhu et al. 2008) . 

Hvorfor skal jeg bruge Bor?                                                                                             
● Bor stimulerer produktionen af det aktive D3-vitamin (calcitriol)                             
● Bor har en positiv effekt på aktiviteten af vores knogleopbyggende celler (osteoblaster), samt på vores knoglestruktur- og styrke (Gropper et al. 2016).             
● Mangel på bor er associeret med defekter i vækst og udvikling af vores skelet (Zofková et al. 2013) . 

Hvorfor skal jeg bruge Vitamin C?                                                                        
● Vitamin C er nødvendig for opbygningen af kollagen i knogleopbyggende celler (osteoblaster) - kollagen er et komponent i vores hårde knoglestruktur (Gropper et al. 2016) . 

●  Vitamin C påvirker både kvaliteten (sammensætningen) og mængden af kollagen i vores knogler ( Finck et al. 2014) . 

●  Studier tyder på, at C-vitamin har en positiv effekt på knoglesundhed og knoglemineralisering (Aghajanian et al. 2015) .                                                                  
Hvorfor skal jeg bruge Vitamin B6?

●  Vitamin B6 (pyridoxine) indgår i syntesen af kollagen i
vores knoglestruktur, og er et vigtigt næringsstof for
optimal vedligeholdelse af vores knogler.

●  Studier har vist en sammenhæng mellem et lavere
indtag af vitamin B6 og lavere knoglemineraldensitet samt øget risiko for fraktur (Yazdanpanah et al. 2007; McLean et al. 2008) .

Hvorfor skal jeg bruge zink?

● Zink er nødvendig for optimal cellevækst (Gropper et al.
2016) , og øger aktiviteten af osteoblaster og aktiverer
knogleformation (Zofková et al. 2013) .

●  Zink kan have en beskyttende effekt på de negative
virkninger, som eksponering for tungmetaller (som cadmium og bly) kan have på knoglesundheden (Zofková et al. 2013) .

●  Tilstrækkelig tilførsel af zink er desuden nødvendigt for en optimal funktion af vitamin B6 (Catharine Ross 2014) .  

Hvorfor er der ikke calcium i MAG OSTEO?                                                         
● Forskning tyder på, at kosttilskud med calcium ikke har den knoglesunde effekt, som ellers er populær forståelse (Anderson et al. 2012 ; Bischoff-Ferrari et al. 2007 ). 

● Studier, som har set på sammenhængen mellem calciumtilskud og hjertekarsygdomme, har vist at indtag af calcium fra kosten beskytter mod hjertekarsygdomme, men at kosttilskud med calcium kan øge risikoen for hjertekarsygdomme (Li et al. 2012; Xiao et al. 2013 ; Bolland et al. 2010 ) . 

● Udover at være forbundet med øget risiko for hjertekarsygdomme, er kalktilskud også forbundet med øget risiko for nyresten (Favus 2011) . 

● Uden magnesium, D-vitamin, K2-vitamin, vitamin B6 samt de andre næringsstoffer, som du også finder i MAG Osteo, kan vi ikke udnytte de knoglesunde effekter af calcium. 

Hvor finder jeg så calcium i fødevarer?
Biotilgængeligheden for calcium i fødevarer er et udtryk for hvor godt vi optager det, og hvor godt vi kan udnytte det. Biotilgængeligheden kan have en afgørende indflydelse på hvor store mængder af calcium-holdige fødevarer vi behøver at indtage (Guéguen and Pointillart 2000). Ligeledes spiller tarmens evne til at optage calcium fra kosten en vigtig rolle. 

Som nævnt tidligere, er denne absorption afhængig af blandt andre D3-vitamin.
I Danmark er de officielle daglige anbefalinger for calcium 800 mg (Nordic Council of Ministers 2008.) . Som angivet i tabellen nedenfor er det tydeligt, at de bedste kilder til at få calcium gennem kosten ikke nødvendigvis er mejeriprodukter. Tabellen er blot et lille udpluk, men understreget pointen; Det er altså muligt at få dækket et dagligt behov for calcium fra eksempelvis grønne grøntsager, fisk (små fisk med ben) og eventuelt lidt nødder. 

Fødevarer rige på calcium 

Fødevare

Calcium (mg/100g)

Dild, tørret

1784

Parmesanost

1180

Andre faste ostetyper

960

Sesamfrø

959

Tang, kombu

680

Hyben, pulver

663

Sardin (med ben)

420

Laks

270

Mandler

256

Grønkål, rå

219

Spinat

219

Persille, rå

185

Yoghurt natural, sødmælk

135

Letmælk

121

Source: http://frida.fooddata.dk/ShowList.php?compid=108 

Få særlige tilbud direkte i din Indbakke!

Sale

Unavailable

Sold Out